top of page

Pistol Shooting - bokrecension

Ibland ställer jag frågan till skyttar om de tränar eller tillverkar hylsor. Jag kan också erkänna att jag själv allt för lätt faller in under den senare kategorin och behöver hjälp att hitta bra sätt att träna på. Att träna handlar om att göra saker målmedvetet och att ha en plan som kan utvärderas och modiferas efter behov. Men vad är det då som ska tränas och hur ska jag göra?

Heinz Reinkemeier och Gaby Bühlman, båda psykologer och skyttecoacher med lång erfarenhet har tagit sig an just dessa (och många ytterligare) frågor och skrivit en rejäl bok om pistolskytte. Originalversionen från 2006 är på tyska men 2013 kom en uppdaterad och reviderad version på engelska och det är denna som är föremål för dagens artikel.

Pistol shooting the olympic disciplines är inte helt oväntat en bok om just dessa discipliner. Var dock medveten om att väldigt mycket går att generalisera mellan discipliner då det finns gemensamma grunder att vila på. Med andra ord upplever jag att boken har mycket att lära även skyttar inom det nationella pistolskyttet.

1 200 000 ord?

Ett slitet uttryck är att en bild säger mer än tusen ord men inget annat uttryck tycker jag passar bättre. Med bokens 1200 bilder borde det bli över en miljon ord som inte behövt skrivas ut.

Skämt åsido, bilderna är faktiskt bokens stora behållning och är till stor del väl valda och relevanta för det som ska förklaras. Det finns bilder på medaljer och äpplen också, men fokus ligger på bilder som visar teknik på ett eller annat vis.

På bilderna finns det gott om hjälpsamma pilar, linjer och grafer som hjälper dig att förstå vad bilderna vill förmedla. Vidare finns det gott om textförklaringar som ytterligare förklarar och beskriver bilderna. Extra hjälpsamt är det att olika skyttar med olika kroppsbyggnad och ställning visas. Höger och vänsterdominanta, kvinnor och män, skyttar med olika handikapp och skyttar utan. Reinkemeier och Bühlman använder också bildserier som visar sekvenser av genomföranden och skott för att verkligen få dig som läsare att kunna sätta dig in i processen av ett skott.

Skytten

Författarna går även genom skyttens fysik och hur olika delar av kroppen påverkar skottet. Det gör att jag som läsare fått en bättre förståelse för vilka delar av kroppen och ställningen som jag som skytt bör lägga mer eller mindre energi på. Det handlar om hur mycket balansen påverkar, höfterna, axeln, handlederna, ja listan är lång. Ingenting lämnas orört.

Djupstudier av skyttar

I varje del av boken finns en djupstudie i en eller flera skyttar där författarna i detalj belyser skyttarnas teknik för att ge konkreta exempel på hur genomföranden kan se ut. Det är också det som är en del av grejen med boken. Att alla skyttar faktiskt gör annorlunda och att alla behöver hitta sin egen stil. Det är en fin balansgång att gå mellan att beskriva generell teori och specifikt för en enskild skytt. Jag upplever att författarna i huvudsak gör ett bra jobb med att hålla det tydligt vad som anses som goda grunder och de nischade undantagen.

Material för träning

Självklart finns det även späckat med träningstips i boken och många av dem är enkla att göra hemma. Exempel på vad som tas upp är grundläggande träning vad gäller balans, andning och lyft och mycket annat. Det är träningstips som skapar variation och bryter av så att all träning inte bara är skjuta på tavla. Vidare finns förslag och tankar på hur skytten kan lägga upp träning för en vecka, månad och hela säsongens träning.

Ytterligare en sak med träning som jag verkligen uppskattar och ska försöka ta med mig själv till banan är tankar över hur en coach ska tänka. Det finns gott om saker som skytten själv har svårt att utvärdera och där en coach blir otroligt viktig. Boken ger ett antal uppslag på saker som går att ta med sig till skjutbanan och använda för att stötta dina klubbkamrater med.

Såklart finns det även detaljerade beskrivningar för hur en skytt kan lägga upp en tävling. Vad som ska vara i fokus och vad som kan ligga i periferin. Tävlandet ligger till stor del i fokus för boken eftersom det är där du också kan få kvittot på att den träning du lagt ned också ger resultat.

Omfattande material

Pistol shooting the olympic disciplines är ett otroligt faktaspäckat paket som bör läsas både medvetet och många gånger då det är svårt att ta in allt på en gång. Mitt tips är att dela upp läsningen i lagom stora bitar och bearbeta vad som lästs. Det är inte helt fel att föra anteckningar för att befästa vad som står. Ytterligare ett förslag är att göra en liten läsecirkel för att diskutera innehållet med andra.

Nedan följer en översikt av bokens olika delar. Innehållsförteckningen är detaljerad och indelad i tydliga färgkodade sektioner som gör det lätt för läsaren att hitta den del som eftersöks.

Språket

Rent språkligt är det viktigt att tänka på att det är ett engelskt fackspråk. Samtidigt känns det som att målgruppen ska vara så stor som möjligt och jag upplever texten som fullt hanterbar utan att vara onödigt tillkrånglad. Jag tycker att texten är relativt enkel att ta till sig och bilderna ger ett gott stöd vid oklarheter. Värt att notera i sammanhanget är att jag är mycket van vid att såväl läsa som skriva på engelska vilket jag har svårt att koppla bort. Ta det helt enkelt i beaktande.

Kvalité

Kvalitén på boken är hög. Rejält hård pärm och bundna sidor vilket gör att boken lätt kan åka med i en skjutväska utan att bli helt söndersliten. Boken har nu närmare tio år på nacken och det har hänt en del sedan den släpptes vad gäller funktionalitet i appar, lasersystem och gyron. Med det sagt anser jag inte att den känns överdrivet daterad och mycket av det som står att läsa i den är högst relevant för min egen träning.

Lite här och var i boken hänvisas till MEC Shot appen som företaget också utvecklat. Denna app verkar inte vara tillgänglig för oss här i Sverige, åtminstone inte på iOS, vilket jag helt klart tycker är synd då den hade varit mycket intressant att tittar närmare på.

Ibland kan jag uppfatta boken som något rörig och det är inte alltid helt solklart varför en viss text finns på en viss sida eller ens med i boken. I sammanhanget blir det dock nästan irrelevant på grund av den otroliga mängd av information som står läsaren tillgänglig.

Sammanfattning

För skyttar som verkligen vill utveckla sitt skytte är den här boken en given rekommendation om de inte redan har den. Den ger ett djup som pistolskytteförbundets små häften inte har möjlighet att ge och har en professionell touch. Författarna av Pistol Shooting har gått in på djupet och presenterar på ett begripligt sätt vad skyttar behöver tänka på och varför de behöver tänka på det. De pekar ut vanliga fallgropar och hur de ska undvikas.

Om du inte vill köpa den själv, köp den ihop med någon eller be föreningen köpa in så att ni kan låna därifrån. Den är bra som läromedel , fördjupning och inspiration. Det här är en bok jag rekommenderar starkt. Prislappen startar runt 550 kronor och hittas hos bland annat Karl Olsson, Sportec och Nagges Sportskyttevapen.

Tack för att du läst denna artikel som är möjlig tack vare frivilliga sponsorer på Patreon. Det är tack vare dessa sponsorer som sidan fortsatt kan ligga uppe och tester genomföras.

/

Stefan